본문 바로가기

영어문법

본격적으로 문법을 배워 봅시다! - 1탄

반응형

5 형식

 

요즘은 문장을 5 형식으로 나누지 않고, 합리적인 방법과 교육론으로 가르치시는 선생님들이 많아졌습니다. 아주 고무적인 방법인 것 같습니다. 처음부터 그렇게 배운다면 더 나은 효과를 볼 수 있으리라 기대됩니다. 그런데 기성세대인 우리는 옛날에 배웠던 교육 과정이 모두 사라지지 않아, 또 다른 형태의 지식으로 채워지게 되어, 쉽게 말하자면 불필요한 데이터가 하드디스크에 쌓이게 될 때가 있습니다. 그래서 기존 형태를 차용해서 설명하게 됨을 너그러이 양해 구합니다.

 

These days, many teachers prefer not to focus on categorizing sentences into five forms but rather use a more practical and theoretical approach to teaching. This method is encouraging because it promises better results. However, older generations, who have accumulated more knowledge, still hold on to the traditional method of teaching. In other words, their "hard disks" are filled with unnecessary data. Therefore, please understand that we will still be using the traditional forms to explain the concepts.

 

1 형식 S (주어) + V(완전 자동사)

가장 쉬운 문장입니다. '~는 ~다.' 끝입니다. 1형식 동사는 많지도 않고, 어렵지도 않아 그때그때 나타나는 데로 외우시면 됩니다. 동사는 색을 넣었습니다. 참조하시기 바랍니다.

 

This is the simplest sentence structure: 'subject + intransitive verb' There aren't many verbs in the first form, and they're not difficult, so you can easily memorize them. The verbs have been color-coded for your reference.

 

  1. The sun shines. / 태양이 빛난다.
  2. She sings. / 그녀가 노래한다.
  3. The bird chirps. / 새가 지저귄다.
  4. He sleeps. / 그는 잔다.
  5. The flowers bloom. / 꽃이 폈습니다.
  6. The wind howls. / 바람이 울부짖는다.
  7. The river flows. / 강이 흐른다.
  8. They laugh. / 그들이 웃는다.
  9. The clock ticks. / 시계가 똑딱 거린다.
  10. The rain falls. / 비가 내린다.
  11. The baby giggles. / 아기가 큭큭거리며 웃는다.
  12. The leaves rustle. / 나뭇잎이 바스락거린다.
  13. The cat purrs. / 고양이가 그르릉 거린다.
  14. The coffee steams. / 커피가 찐다.
  15. The mountain looms. / 산이 어렴풋이 보인다.

 

 

2 형식 S(주어) + V(불완전 자동사) +C(보어)

 

 

2 형식에서는 불완전 동사가 등장합니다. 옛날에 처음 문법을 만들고 가르쳤을 선생님들의 노고가 떠오르는 대목입니다. 동사긴 동산데 뭔가 좀 불안전합니다. 동사가 딱 끊어지지 않고, '~입니다. ~됩니다' 등으로 쓰이는 동사입니다. 예를 들어보면 '선생님은 ~입니다.' '내 동생은 ~됩니다'로 쓴다면, 뭔가 완성되지 않은 말이됩니다. 한번 이렇게 바꿔보면 어떨까요? '선생님은 여자입니다' 혹은 '내동생은 군인이 됩니다, 되었습니다' 등으로 바꾸면 완전한 의미가 되었습니다.

 

In form 2, we encounter imperfect an incomplete intransitive verb, which may bring to mind the hard work of the teachers who first created and taught grammar. It can be a daunting task, but nothing is insurmountable. The verb doesn't simply stand alone, but is complemented by the verb 'to be'. For example, 'The teacher is...' or 'My brother is going to be a soldier.' Writing 'My brother will be...' on its own is incomplete. However, by adding a complement like 'a soldier' or 'tired' we can make a complete sentence that conveys a clear meaning.

 

보어라는 말도 참 딱딱하고, 문법 용어 같습니다. 그렇지만 내용을 알고 보면 별것도 아닌 것입니다. 그냥 보충해서 완전한 문장이 되도록 만들어 주는 말입니다. 그리고 아무리 다른 말을 넣어보려고 해도 보어가 될 수 있는 품사는 명사와 형용사 밖에 없습니다. 여기서 주의하셔야 할 점은 형용사입니다. 형용사는 두 가지로 나뉘지요? 서술적 형용사, 한정적 형용사가 있습니다. 으악~~~! 벌써부터 머리에 쥐가 납니다. 그런데 이것도 별것이 아닙니다. 예쁘다(서술적 형용사), 예쁜(한정적 형용사)입니다.  끝. 쉽죠? 

 

The word 'complement' sounds very stiff and like a grammatical term, but once you understand the content, it's not a big deal. A complement is just a supplement that makes a sentence complete. No matter how many other words you try to put in, only nouns and adjectives can be used as complements. The point to be aware of here is the different types of adjectives: descriptive and definitive. But this is not a big deal either. For example, 'pretty' can be both a descriptive and a definitive adjective. That's it. Easy, right?


영어에서는 서술적 형용사를 만드는 방법이 있습니다. 바로 Be동사 + 형용사 = 서술적 형용사가 되는 것입니다. 그리고 한정적 형용사는 그냥 명사 앞에 사뿐히 놔주면 됩니다. '그는 크다'는 서술적으로 '그 빨간 차'는 한정적 형용사로 보시면 됩니다. 다음의 예문을 보면 훨씬 이해가 쉽습니다. 

 

In English, there are different ways to form descriptive adjectives. One common way is to use the be verb followed by an adjective, like in the phrase 'he is tall', which forms the descriptive adjective 'tall'. Definite adjectives, on the other hand, are simply placed before the noun, as in 'the red car'. An example can help make these concepts clearer

 

She is beautiful. 그녀는 예쁘다(서술적 형용사)

She is beautiful lady. 그녀는 예쁜 숙녀입니다.(한정적 형용사)

 

여기서 더 발전하게 된다면 주어 동사가 들어가 있는  긴 형용사를 배우게 됩니다. 이것이 바로 관계대명사라고 불리는 영어 문법입니다. "넥타이가 잘 어울리는 저 남자" 같은 예문이 하나의 덩어리가 되어 다른 문장을 만들 수 있습니다. "넥타이가 잘 어울리는 저 남자는 우리 선생님입니다"와 같이 문장의 확장이 가능합니다. 그렇지만, 여기는 2 형식을 배우는 자리니 관계대명사 편에서 자세히 설명해 드리겠습니다.

 

If you continue to study further, you will learn about long adjectives and subject-verb agreement. In English grammar, this is known as relative pronouns. For instance, the sentence 'That guy looks good in a tie' can be combined with other sentences to create a longer one, such as 'That man with the good tie is our teacher.' However, as we are currently focused on the second form, we will discuss relative pronouns in greater detail in the appropriate section.

 

  1. The sky looks blue.
  2. His jokes sounded funny.
  3. Her dress feels soft.
  4. The food smells delicious.
  5. That movie seems interesting.
  6. The room appears tidy.
  7. The water tastes salty.
  8. The music sounds loud.
  9. The flowers smell fragrant.
  10. The book feels heavy.
  11. The coffee tastes bitter.
  12. The new car looks sleek.
  13. The team feels confident.
  14. The night sky seems clear.
  15. The cake smells sweet.

반응형